Article cover
Aufsatz

OPEN ACCESS

John Mason, Rosalind Krauss, and Ceramics in Postmodern Sculpture

Jules Pelta Feldman

Online veröffentlicht:

25 Nov 2025

Zusammenfassung

Abstract

Clay sculptor John Mason (1927–2019) has been said to make abstract expressionist ceramics, minimalist ceramics, and conceptual ceramics. Yet by comparing Mason’s conceptually rigorous 1970s works in firebrick with superficially similar – and much more famous – firebrick sculptures by Carl Andre, I argue that Mason’s work demands to be understood within a ceramics context. No mere imitator of New York art movements, Mason actually holds an important place in their theorization: central to my argument is that the first version of Rosalind Krauss’s influential article “Sculpture in the Expanded Field” (October, 1979) was an essay on Mason’s work.

Weitere Artikel in diesem Heft:

Zeitschrift für Kunstgeschichte Hefte

Volume 88 (2025)
Volume 87 (2024)
Volume 86 (2023)
Volume 85 (2022)
Volume 84 (2021)
Volume 83 (2020)
Volume 82 (2019)
Volume 81 (2018)
Volume 80 (2017)
Volume 79 (2016)

Jetzt die Zeitschrift uneingeschränkt lesen

Ähnliche Titel

Sie möchten monatlich über Neuerscheinungen und Veranstaltungen informiert werden?

DKV
EUR
Deutsch

Deutscher Kunstverlag

Genthiner Straße 13

10785 Berlin

+49 (0)30 / 27 90 76 - 0

Neumarkter Straße 28

81673 München

Kontakt für Bestellungen