Article cover
Aufsatz

Der Judaskuss der Malerei: Caravaggios Dubliner Gefangennahme Christi in neuer Deutung

Jürgen Müller

Online veröffentlicht:

07 Mar 2022

Zusammenfassung

Abstract

How do you conceal politically critical thinking in papal Rome around 1600? Caravaggio’s Taking of Christ isn’t quite what it seems once its subversive meaning is deciphered. The painter places himself among the traitors by holding the lantern, or rather the brush. This self-portrait, I will argue, shows his critical position toward the potential of painting itself. My essay thus proposes a new reading: In the light of a new pictorial source as well as new textual material, Caravaggio appears as an artist highly sceptical of the Catholic cult of images, indeed as a painter who delivers something of a self-referential accusation of painting.

Weitere Artikel in diesem Heft:

Zeitschrift für Kunstgeschichte Hefte

Volume 87 (2024)
Volume 86 (2023)
Volume 85 (2022)
Volume 84 (2021)
Volume 83 (2020)
Volume 82 (2019)
Volume 81 (2018)
Volume 80 (2017)
Volume 79 (2016)

Jetzt die Zeitschrift uneingeschränkt lesen

Ähnliche Titel

Sie möchten monatlich über Neuerscheinungen und Veranstaltungen informiert werden?

DKV
EUR
Deutsch

Deutscher Kunstverlag

Genthiner Straße 13

10785 Berlin

+49 (0)30 / 27 90 76 - 0

Neumarkter Straße 28

81673 München