Article cover
Aufsatz

Fritz Eisels Mosaik Der Mensch bezwingt den Kosmos am Rechenzentrum in Potsdam. Eine kunsthistorische Kontextualisierung von Ort, Werk und Rezeption

Susanne König

Online veröffentlicht:

24 Mar 2020

Zusammenfassung

Abstract

The subject of this essay is Fritz Eisel’s mosaic Der Mensch bezwingt den Kosmos (Humanity Conquers the Cosmos), a frieze that has decorated the Potsdam data-processing center since its completion in 1972. Composed of 18 panels measuring ca. 3 × 3 m, this frieze is unusually large, yet in its ideological appropriation of science and technology it is a paradigmatic example of public art in the German Democratic Republic. Framed by textual references to Einstein and Marx, Eisel’s mosaic glorifies the progress of industry, agriculture, and administration, but first and foremost of aviation and space flight. This essay examines the mosaic in the context of the “scientific-technical revolution” officially proclaimed in 1964, and with a view to its site, which is fraught with historical implications.

Weitere Artikel in diesem Heft:

Zeitschrift für Kunstgeschichte Hefte

Volume 87 (2024)
Volume 86 (2023)
Volume 85 (2022)
Volume 84 (2021)
Volume 83 (2020)
Volume 82 (2019)
Volume 81 (2018)
Volume 80 (2017)
Volume 79 (2016)

Jetzt die Zeitschrift uneingeschränkt lesen

Ähnliche Titel

Sie möchten monatlich über Neuerscheinungen und Veranstaltungen informiert werden?

DKV
EUR
Deutsch

Deutscher Kunstverlag

Genthiner Straße 13

10785 Berlin

+49 (0)30 / 27 90 76 - 0

Neumarkter Straße 28

81673 München